Abecadło Kordegardy –  „I jak idea”


„Proces performatywny jest swego rodzaju pułapką. To wydaje się pozornie proste i łatwe do zrobienia… Performatywne działania konceptualne zmieniły obraz sztuki i myślę, że zmieniły na trwałe”- mówi historyczka sztuki, kuratorka Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz w rozmowie z Kacprem Andruszczakiem.

Nurt konceptualizmu rezygnował z przystawalności przedmiotu, materialności. Dla jego reprezentantów sztuką była sama idea, pomysł, koncepcja. W kolejnym odcinku Abecadła Kordegardy rozmawiamy o sztuce konceptualnej. Przypominamy twórczość m.in. Jerzego Ludwińskiego, Jarosława Kozłowskiego, Zbigniewa Makarewicza oraz Barbary Kozłowskiej.

****

Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.

„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do Newslettera