Jak przekonać czytelników, zwłaszcza uczniów, do sięgnięcia po „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza? Jednym ze sposobów jest przygotowanie gry karcianej na ich podstawie. Dzięki ilustratorce Annie Pałosz, odświeżone i „odmłodzone” zostało również stereotypowe wyobrażenie na temat pomnika polskiej literatury, jakie przeważnie wynosimy ze szkoły.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Ballady i romanse” wydane w Wilnie w 1822 r., (w tym roku obchodzą 200. urodziny) zapoczątkowały epokę romantyzmu w polskiej literaturze. Zbiór jest także bohaterem tegorocznej edycji Narodowego Czytania.
„Ballady i romanse” można jednak poznać nie tylko sięgając po książkę. W Krakowie, dzięki współpracy Agencji Promocyjnej OKO oraz Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, powstała gra karciana inspirowana zbiorem ballad Mickiewicza. Z utworów zostały wyodrębnione motywy: postać fantastyczna, zniknięcie, woda, kobieta czy dziecko, a same ballady poddano grywalizacji (grywalizować – wykorzystywać elementy gier w kontekstach niezwiązanych z grami).
Za szatę graficzną i niezwykłe ilustracje, odpowiada Anna Pałosz, która stworzyła symboliczne nawiązania do mickiewiczowskich utworów i postaci. Są one proste, szkicowane najczęściej w stylu charakterystycznym dla folkloru pogranicza litewsko-białoruskiego. Konsultantami gry byli dr hab. Tomasze Bukowski z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz znawca gier – dr hab. Tomasz Majkowski.
Gra wydana została w limitowanym nakładzie 500 egzemplarzy i trafia do nauczycieli oraz pedagogów, przeszkolonych do wykorzystywania jej w pracy z uczniami. Karty można też znaleźć na stronie https://mickiewicz.promocjaksiazki.pl/ wraz z instrukcją i szczegółami dotyczącymi „Ballad i romansów”.
W Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie, do 12.10 można oglądać plenerową wystawę stworzoną z ilustracji wykonanych na potrzeby gry.
O idei, współczesnym podejściu do Adama Mickiewicza oraz fenomenie gier, rozmawiamy z koordynatorką projektu Iwoną Haberny.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Muzeum Karykatury i Agencji Reklamowej OKO.
Mickiewicz trafił pod strzechy? Gra „Świteź” z ilustracjami Anny Pałosz – transkrypcja podcastu