Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Pamiętam, że na jednym z wykładów (…) w ramach zjazdu UNESCO (…) znany hiszpański konserwator sztuki współczesnej, na jednym slajdzie pokazywał nam dwa zdjęcia – Panteon i zamek w Disneylandzie. Padło pytanie, który z przykładów jest dziedzictwem kultury? Odpowiedzi były różne… Poprawna była: i jedno, i drugie. Może nam się coś nie podobać, możemy uznać coś za kiczowate, ale jest to dziedzictwo kultury, za które jesteśmy odpowiedzialni” – tłumaczy dr Anna Kowalik, konserwatorka sztuki, historyczka sztuki.
Na czym dokładnie polega praca konserwatorska i czym właściwie zajmuje się konserwator? W kolejnej audycji Abecadła Kordegardy próbujemy wyjaśnić pojęcia dotyczące tego zagadnienia, a także odpowiedzieć, co grozi obiektom w galeriach i muzeach i jak dbać o dzieła sztuki, aby w nienaruszonym stanie przetrwały kolejne lata?
****
Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.
„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.
Abecadło Kordegardy – „R jak renowacja” – transkrypcja podcastu