Stabat Mater, czyli Stała Matka Bolejąca, to sekwencja często opracowywana przez kompozytorów różnych epok. Swoją interpretację cierpienia Maryi po ukrzyżowaniu Chrystusa przygotował Ignacy Zalewski.

 

– Mam nadzieję, że będzie przejmujący, poruszający i skłoni do jakiejś głębszej refleksji nie tylko w wątkach eschatologicznych, dotyczących cierpienia, pasji w sensie cierpienia Chrystusa, ale także cierpienia ludzkiego w ogóle, w wymiarze uniwersalnym – tak o swoim utworze mówi kompozytor, Ignacy Zalewski. Wraz z zaproszonym przez siebie zespołem zadbał również o to, by utwór „Stabat Mater” zabrzmiał współcześnie. Dużą rolę odgrywa tu nowe tłumaczenie. – Mateusz Żaboklicki odkrył w tym tekście to, czego poprzednie przekłady nie unaoczniały, że jest to tekst szalenie prosty. Nie ma w nim nic z języka wysokiego, jest wręcz na swój sposób prymitywny, a więc tym większą ma moc potrząśnięcia wrażliwością” – mówi reżyser koncertu, Jerzy Machowski.

 

Prawykonanie napisanego na Festiwal Nowe Epifanie utworu „Stabat Mater” Ignacego Zalewskiego zabrzmi w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego 4. marca o godzinie 19:00. Współorganizatorem wydarzenia jest Narodowe Centrum Kultury. Podczas inscenizowanego koncertu usłyszymy żeński głos biały, multiperkusję, pięć instrumentów oraz chór. Wystąpią: Marta Grzywacz (głos biały), Jacek Szponarski (tenor), Leszek Lorent (perkusja), Adam Eljasiński (klarnet), Iwo Jedynecki (akordeon), Michał Tomaszczyk (puzon), Karolina Mikołajczyk (skrzypce), Radosław Jarocki (altówka), Krystyna Wiśniewska (wiolonczela), chór VRC pod batutą Joanny Malugi.

 

 

Zapraszamy do wysłuchania naszej relacji z jednej z prób.
RSS