Pojęcie historiofili, które jest neologizmem, określa rodzaj artystycznego zainteresowania historią, pozbawionego jednak elementu dekonstrukcji i chłodnego dystansu. Jest także tytułem i motywem przewodnim wystawy, o której rozmawiamy z kuratorem Piotrem Bernatowiczem oraz artystami, którzy biorą w niej udział: Noną Cyplik-Olejniczak i Jackiem Lilpopem.

Wystawa „Historiofilia. Sztuka i polska pamięć” jest próbą ukazania nurtu współczesnej polskiej sztuki związanej z historią. Prezentuje ona artystów, którzy uznanie przeszłości wspólnoty uważają za jeden z istotnych elementów podtrzymujących jej dzisiejsze funkcjonowanie i będących gwarantem jej przyszłości. „Ewidentnie to jest pozytywne odniesienie do historii, artyści nie ilustrują, lecz problematyzują historię” – mówi kurator, Piotr Bernatowicz.

Wystawa prezentuje prace i dokumentacje głośnych działań artystycznych takich twórców, jak: Jacek Adamas, Ignacy Czwartos, Michał Fierek, Piotr Drozdowicz, Jacek Lilpop, Andrzej Kalina, Jerzy Kalina, Marcin Kędzierski, Jakub Kijuc, Wojciech Korkuć, Grzegorz Królikiewicz, Zenona (Nona) Cyplik-Olejniczak, Eugeniusz Rudnik, Michał Szlaga, Zbigniew Warpechowski, Jerzy Ryszard JURRY Zieliński i Akcja Alternatywna „Naszość”.

Nona Cyplik-Olejniczak w swoich pracach odnosi się do historii i martyrologii swojej rodziny. Część z nich – Łąka: sukienki mojej matki czy Kąpiel – pokazuje w zmetaforyzowany sposób głębię relacji matki i dziecka, a wszystkie łączy szczerość wypowiedzi i ogromny szacunek dla przeszłości.

Z kolei instalacja Jacka Lilpopa pt. „Generał »Nil«” nawiązuje do pokazowego procesu generała Fieldorfa z lat 50. W jego wyniku dowódca Kedywu został skazany na śmierć przez powieszenie. Po 1989 roku córka generała nieskutecznie próbowała dochodzić sprawiedliwości i doprowadzić do osądzenia żyjących jeszcze oskarżycieli ojca. To właśnie jej artysta zadedykował swoją instalację.

Miejsce: Stara Drukarnia Naukowo-Techniczna, ul. Mińska 65, Warszawa

Wystawa trwa do 6.08.2017 r.

RSS