„Kultura na 5” to nowy video-blog Audycji Kulturalnych Narodowego Centrum Kultury. Będziemy w nim prezentować autorskie zestawienia pięciu najważniejszych wydarzeń lub wydawnictw różnych dziedzin kultury i sztuki.

Gościem pierwszego odcinka „Kultury na 5” jest Agim Dżeljilji – lider zespołów Nervy i Őszibarack, a także współtwórca duetu Blooma. Ostatnio jako A_Gim (w duecie z Brodką) zachwycił interpretacją przeboju Izabeli Trojanowskiej „Wszystko czego dziś chcę”, promującego serial „Rojst”. Dziś wystąpi w roli miłośnika i znawcy polskiej muzyki elektroakustycznej i eksperymentalnej.Narodowe Centrum Kultury przez ostatnie lata wydało (wraz z Requiem Records) trzy ważne płyty prezentujące polską muzykę eksperymentalną: „Monodram” Bogusława Schaeffera oraz „ERdada na taśmę” i „Miniatury” Eugeniusza Rudnika. To ostatnie wydawnictwo zostało zaprezentowane na wystawie „Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio” w ZKM – Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe. Wystawę współorganizuje Instytut Adama Mickiewicza, a jej kuratorami są Michał Mendyk (IAM) i Daniel Muzyczuk (Muzeum Sztuki w Łodzi).

W zestawieniu Agima Dżeljilji znalazły się następujące płyty:

  • Krzysztof Knittel „Lapis / Low Sounds” (Alma Art, 1987)

– Utwory Knittla z tej płyty były dla mnie istotne jako zjawisko czysto kolorystyczne. Pierwsza kompozycja jest bardziej punktualistyczna, a druga ambientowa, dronowa. Nowatorstwo tych kompozycji wiązało się też mocno z tworzonym w latach 70. przez Briana Eno nurtem ambient. –

  • Krzysztof Penderecki „Tren pamięci ofiar Hiroszimy” (Polskie Nagrania, 1962)

– Tren wywarł na mnie ogromne wrażenie ze względu na jego niezwykłe brzmienie. Penderecki znany był ze stosowania nowatorskich technik muzycznych, takich jak uderzanie w denko od skrzypiec czy szarpanie strun. Maestro Penderecki był też współtwórcą sonoryzmu. –

  • Zygmunt Krauze „Polichromia” (Bółt, 2015)

– Krauze, będąc jeszcze uczniem liceum, natknął się na pośmiertną wystawę Strzemińskiego. Wywarła na nim tak ogromne wrażenie, że postanowił myśl twórcy unizmu przetransponować na muzykę. Jedną z takich kompozycji jest ‚Polichromia’. Krauze wpłynął znacząco na projekt Nervy, który współtworzę z Igorem Pudło (Skalpel). – 

  • Wlodzimierz Kotoński „Aela” (Polskie Nagrania, 1974)

– Kompozycje z tej płyty – szczególnie utwór  ‚Aela’ – popchnęły mnie jako młodego, zakochanego w muzyce człowieka, ku eksperymentom formalnym. –

  • Paweł Mykietyn „Speechless Song” (Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, 2008)

– Na twórczość Mykietyna trafiłem jeszcze podczas pracy w zespole Öszibarack w 2008 roku. Na płycie znajduje się wybitna kompozycja „3 for 13”. Paweł Mykietyn wspaniale łączy intelekt, wrażliwość i wyszukane środki wyrazu artystycznego. Świetnie wykorzystuje też strategie postmodernistyczne. –

 


Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

RSS