„Projektowanie wszędzie”, „Miejsce artysty” i „Przestrzeń niewysłowiona” to tytuły wystaw zorganizowanych z okazji czterdziestolecia Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP. Odwiedziliśmy je wszystkie.

Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie został powołany zarządzeniem Ministerstwa Kultury i Sztuki w czerwcu 1977 roku. Ale jego historia sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy powstały Zakłady Doświadczalne ASP. Było to multidyscyplinarne biuro projektowe, którą kierował architekt i współpracownik Le Corbusiera, Jerzy Sołtan. Choć on sam nie był entuzjastą pomysłu na otwarcie nowego wydziału i wolał poszerzać pod kątem projektowania profil Wydziału Architektury, to dzięki staraniom jego współpracowników, Lecha Tomaszewskiego i przede wszystkim Andrzeja Jana Wróblewskiego, nowa jednostka w końcu powstała.

Profil Wydziału Wzornictwa Przemysłowego zdeterminowały różnorodne obszary zainteresowań jego „ojców założycieli”. Ich sylwetki prezentuje wystawa „Przestrzeń niewysłowiona” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki.Wszyscy oni byli, co warto zaznaczyć, jeśli nie teoretykami, to obserwującymi, piszącymi krytykami projektowania i designu. Naszym założeniem było, żeby pokazać trzy osobowości twórcze, które stoją za tym wydziałem – mówi kuratorka wystawy w Zachęcie, Agnieszka Szewczyk. Wybrane prace twórców zostały podzielone według trzech przenikających się pól ich zainteresowań. To sztuka, przestrzeń i wzornictwo. Na ekspozycji zobaczymy rysunki, projekty architektoniczne i przykłady projektów pionierów polskiego designu.

Kontynuując spacer śladami Wydziału Wzornictwa ASP, zaglądamy do Salonu Akademii. Wystawa „Projektowanie wszędzie” prezentuje dorobek pedagogów i absolwentów tej jednostki. W zdecydowanej większości są to prace wdrożone do produkcji, prototypów jest zaledwie kilka, a wśród nich wspaniała Syrena Sport projektu Cezarego Nawrota. Pokazywane obiekty pochodzą z lat 1954 – 2017. – Zaproponowałyśmy z Czesławą Frejlich kolejność chronologiczną, bo ona znakomicie pokazuje, jak narasta ilość produktów. Z dekady na dekadę jest ich coraz więcej, są coraz lepszej jakości, są coraz odważniejsze i w zupełnie nowych kontekstach analizowane. Ale pokazuje też, jak się zmieniało otoczenie wzornictwa i jak ono samo się zmieniało – tłumaczy kuratorka wystawy i koordynatorka obchodów jubileuszu Wydziału Wzornictwa, Magda Kochanowska.

Ostatnim przystankiem na spacerze jest Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury. A wystawa „Miejsce artysty” jest w kontekście wzornictwa chyba najbardziej zaskakująca. Pokazuje prace malarzy i rzeźbiarzy związanych z Wydziałem Wzornictwa. – Może pojawić się takie pierwsze zaskoczenie, że to głównie obrazy, rzeźby, wideo, ale chcemy tym podkreślić, że artyści na wydziale związanym z edukacją projektantów mają też swoje ważne miejsce – mówi kuratorka wystawy, Aleksandra Kędziorek.

Zachęcamy wysłuchania naszego materiału i odwiedzenia wszystkich trzech wystaw prezentujących dorobek twórców związanych z Wydziałem Wzornictwa ASP w Warszawie.

 

Projektowanie wszędzie
Galeria Salon Akademii
12 maja – 2 czerwca

 

Miejsce artysty
Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury
14 maja – 10 czerwca

 

Przestrzeń niewysłowiona. Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
22 maja – 8 sierpnia

 

Zdjęcie:Wernisaż wystawy „Miejsce artystyKordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury; fot. Mateusz Skonieczny


Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

 

RSS