W czerwcu 1968 roku w Wilanowie powstało pierwsze na świecie Muzeum Plakatu. Przy okazji obchodów pięćdziesięciolecia istnienia placówka przygotowała wystawę plakatów z tego właśnie okresu.

Pomysł utworzenia Muzeum Plakatu wyszedł od Janiny Fijałkowskiej (późniejszej kuratorki), która w latach sześćdziesiątych XX wieku pracowała w Dziale Plakatu w Muzeum Narodowym w Warszawie. Placówka, do dziś będąca oddziałem MNW, otworzyła drzwi swojej wilanowskiej siedziby 4 czerwca 1968 roku, by na premierowej wystawie zaprezentować dorobek twórczy Wojciecha Zamecznika. A dwa lata wcześniej na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się pierwsze Międzynarodowe Biennale Plakatu. Jak przekonuje kurator Muzeum Plakatu, Mariusz Knorowski, był to najlepszy moment na otwarcie takiego muzeum. – Pomysł związania instytucji o charakterze muzealnym z całym zapleczem merytorycznym, z międzynarodowym, prestiżowym już w owym czasie konkursem wydawał się fantastycznym skojarzeniem. Świadomość, że mamy do czynienia z czymś, co stanowi świadectwo kultury wizualnej i wzbogaca naszą wiedzę o przeszłości, wydaje się być pomysłem trafionym w punkt – mówi Knorowski.

Istnienie Muzeum dawało gwarancję zachowania dosyć efemerycznych plakatów dla przyszłych pokoleń. A rozwiązania i strategie działania zastosowane w warszawskiej placówce kopiowały później kolejne muzea tego typu powstające na świecie.

W kolekcji plakatu polskiego znajduje się ponad 36 tysięcy tytułów, a plakatu obcego – ponad 25 tysięcy. Przy okazji obchodów swojego pięćdziesięciolecia Muzeum sięgnęło do swoich zbiorów i zorganizowało wystawę plakatów, które powstawały w okolicach roku 1968, przełomowego nie tylko dla Muzeum Plakatu. – Czas, o którym mówimy, czyli 1968 rok, to w zasadzie jest jeden z najbardziej ciekawych, zwrotnych punktów w historii wspólczesnej czy drugiej połowy XX wieku, kiedy wiele zjawisk i procesów ujawniło się z niebywałą wprost energią (…). Myślę tutaj o pewnych manifestacjach kultury masowej. Dzisiaj nazywamy to popkulturą, ale to jest czas, kiedy ten fenomen się tworzył, kiedy kończy się ta tak zwana epoka Gutenberga, czyli epoka druku, a zaczyna się epoka mediów – opowiada kurator Muzeum Plakatu. Wystawa „+-1968” prezentuje najabrdziej charakterystyczne style i tendencje tego okresu w Polsce i na świecie. Tematyka 170 wybranych plakatów dotyczy między innymi ruchów pacyfistycznych i antywojennych, awangardy w sztukach plastycznych, nowych zjawisk w kinie, teatrze i muzyce, kultury alternatywnej i masowej oraz nowej estetyki w sztukach wizualnych.

Wystawę „+-1968” można oglądać w Muzeum Plakatu w Wilanowie do 16 września. A my zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy z kuratorem placówki, Mariuszem Knorowskim.

 


Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

 

RSS